Електронний підпис – види, способи застосування та отримання

Сучасні технології дозволяють людині спростити життя, а також зробити деякі дії максимально швидкими. Сьогодні можна зробити свій електронний підпис та спростити собі життя. Докладно вивчивши, що такі цифровий підпис і навіщо вона потрібна, можна отримати для себе багато корисної інформації та почати застосовувати її на практиці.

Що таке електронний цифровий підпис

Електронний підпис (також званий цифровим підписом) – еквівалент рукописного підпису, що використовується в середовищі електронних документів, що використовується в процесі електронного обміну даними. Наша держава визначає цифровий підпис як «криптографічне перетворення даних, що дозволяє одержувачу перевіряти справжність та цілісність даних та забезпечує відправнику захист від підробки даних одержувачем». Інше визначення розглядає електронний підпис як необхідну умову безпеки цифрового бізнесу, що широко розуміється, зокрема онлайн-банкінгу.

Навіщо потрібен електронний підпис

Електронний підпис структурований таким чином, щоб не дати третім сторонам видати себе за особу, яка використовує електронний підпис, а також не дати авторові відмовити у підписі. Це називається аутентифікація чи інша аутентифікація осіб. Цифровий підпис також повинен забезпечувати цілісність транзакції, тобто виявляти зміни у даних транзакції та дозволяти перевірку підпису незалежною особою. Дуже важливою особливістю цифрового підпису є те, що повідомлення та дані, що містяться в документі, можуть бути прочитані лише тією особою, для якої призначено повідомлення, тобто адресоване. Дата і час, додані до документа, підписаного за допомогою цифрового підпису, виключають можливість повторного введення раніше підписаного документа в обіг, що дуже корисно, наприклад, при видачі чека, оскільки дозволяє його погашати лише один раз.

Поміщаючи вищезгаданий контент простими словами, електронний підпис має бути підтвердженням того, що контент, надісланий в електронному вигляді, не був змінений без нашого відома і що він отриманий від конкретного відправника.

Види електронного цифрового підпису

Особенности электронной подписи

Хоча електронний підпис як інструмент виник зовсім недавно, вже поділяють кілька його видів. Найголовнішими видами підпису є:

  • Простий. Такий підпис називають логіни і паролі в різні системи, підтвердження у вигляді СМС-повідомлень. Такий захист людина використовує для підтвердження особи або реєстрації.

  • Некваліфікований. Тут використовується закритий ключ підпису, він може бути у вигляді пін-коду, який може вводити лише особистий користувач, але водночас людина може надавати доступ іншим користувачам.

  • Кваліфікований. Цей підпис вважається найнадійнішим і створюється за криптографічними алгоритмами. Вона має регламенти від держави. Він прирівнюється до цього підпису та регламентується законом про електронні довірчі послуги.

Всі види підписів мають свої особливості та різний рівень довіри, а також захисту.

Коли та який електронний підпис використовувати

Розглянувши всі види підписів, потрібно знати, у яких операціях їх можна застосовувати і це буде доречно:

  • Простий. Її можна застосовувати під час операцій у банках, аутентифікації, а також отримання послуг у державних установах.

  • Некваліфікований. Цей підпис можна використовувати для проведення електронного документообігу, якщо всі учасники погоджуються з обміном даних.

  • Кваліфікований. Її можна використовувати для підписання документів, участі в електронних торгах, для здійснення операції через державну електронну систему.

Усі підписи використовуються у різних напрямках, адже мають різний ступінь захисту.

Що потрібно для отримання електронного підпису

Сьогодні в Україні електронний підпис можна отримати через:

  • Приватбанк. Перед отриманням підпису, потрібно стати клієнтами банку та користуватися банкінгом Приват24. Процедура отримання електронного підпису проходить швидко, достатньо:

  1. увійти до Приват24 та перейти в меню “Всі послуги”, далі “Бізнес” та “Завантажити сертифікат”;

  2. заповнити інформацію та ввести пароль, який буде підтверджено через СМС;

  3. перейти в SmartID і створити код, де щонайменше вісім цифр і зберегти його.

Тут важливо лише слідувати інструкції та уважно заповнювати дані.

  • Сервіс Дія. Тут важливо придбати сертифікат кваліфікованого цифрового підпису. На сайті сервісу можна вибрати область та найближчий пункт для оформлення сертифікату. Купуючи такий документ на 1 рік, він коштуватиме 300 гривень, на 2 – 600 гривень.

Насправді це не єдині варіанти отримання цифрового підпису, сьогодні його можна отримати у таких банках як: Моно Банк, УкрСиббанк, Ощадбанк, Аваль та інші.

Вимоги до цифрового підпису

Щоб цифровий підпис виконував свою роль, мають бути виконані такі умови:

  • повинні дозволити перевірку того, що людина справді зареєструвалася;

  • підпис людини X не повинен бути підроблений;

  • підпис має бути пов’язаний з конкретним документом, щоб копіювання підпису з документа до документа було неможливо.

Безпека підпису ґрунтується головним чином на:

  • мінімізація ризику конфіденційності особистих даних;

  • контроль пристроїв, що використовуються для підпису;

  • швидке виявлення будь-яких кадрових змін, які поєднуються з підписом для мінімізації будь-яких технічних пристроїв.

Насправді, крім дотримання вищезазначеної вимоги, цифровий підпис запобігає зміні вже підписаного документа, який зробить недійсним підпис. Тому вона також захищає від маніпуляцій. Крім того, виконання всіх вищезазначених умов унеможливлює заперечення підпису особи (дотримання принципу невизнання). Таким чином, електронний підпис гарантує набагато вищий рівень безпеки, ніж традиційний підпис.

Вартість електронного підпису

У більшості випадків підпис робиться безкоштовно та в онлайн-режимі. Банки намагаються пропонувати цю послугу для більшої зручності клієнтів. Найчастіше банки пропонують простий та некваліфікований підпис, тому для отримання кваліфікованого підпису, потрібно звертатися до спеціалізованих служб. Кваліфікований цифровий підпис найчастіше буває платним, його вартість може бути від 300 гривень.

Якщо потрібен кваліфікований підпис, але грошей не достатньо, можна оформити позику в мікрокредитній компанії та отримати кошти на картку за 15 хвилин. Позику можна отримати на карту на будь-які потреби, при цьому не потрібно надавати додаткові документи або доводити платоспроможність.

Підсумки

Цифровий підпис все частіше зустрічається в повсякденному житті, він має свої переваги, але варто розуміти, що тільки підпис не гарантує конфіденційність, цілісність і справжність повідомлення. Ця гарантія існує лише тоді, коли перевірені сертифікати, отримані завдяки інфраструктурі відкритих ключів, були використані для створення та перевірки підпису.

Рейтинг:


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

three × two =


pinup
logo
insta fb youtube tg pinterest viber
DMCA.com Protection Status