Користуватися платіжними картками досить зручно і безпечно, якщо звичайно знати всі види шахрайства через Мережу і дотримуватися основних правил.
Види шахрайства з банківськими картками
Знаючи, які види шахрайства бувають, можна запобігти йому або зовсім уникнути. Давайте розглянемо 10 видів шахрайства, щоб зберегти себе і не втратити гроші або особисті дані.
1. Штучно створене опитування з розіграшем призів
Такий варіант шахрайства почав використовуватись торік. Створюються повідомлення з питаннями та розіграшем цінних призів у різних месенджерах та соціальних мережах. Людині надходять повідомлення від великого і відомого всім банку про те, що він виграв приз, а також з проханням вказати дані картки з CVV кодом і паролем по СМС на певний номер. Звичайно, люди на радостях надсилали інформацію з карток і через час у них крали гроші. Самі того не розуміючи, люди віддавали кошти шахраям за своєю згодою.
Насправді варто бути уважним, варто пам’ятати, що для грошового переказу буде достатньо лише номера картки, який складається з восьми цифр. Категорично заборонено надавати пароль та CVV-код картки.
2. Телефонний дзвінок з метою отримання даних
Шахрай може зателефонувати людині, впевнено представитися працівником банку та повідомити про затримку чи підозру транзакцій з картки користувача. Він може сказати, що картку заблокували та попросити повідомити дані з картки для нібито перевірки інформації. Вказавши всю інформацію шахраю, жертва не підозрює, що після цього їй приходить СМС із кодом підтвердження, який вона також повідомляє телефоном. Насправді, шахрай, говорячи по телефону, дізнається всю інформацію з карти і здійснює покупку в Інтернеті, код підтвердження – це зовсім не перевірка “заблокованої” картки, а проведення платежу.
Важливо пам’ятати, що працівник банку може дізнатися лише останні чотири цифри номера картки, в жодному разі не повинен запитувати пароль від картки або номер CVV, крім цього, з банку не дзвонитимуть для підтвердження коду в СМС того ж банку.
3. Заміна SIM-картки для доступу до онлайн-банкінгу
Мобільний телефон сьогодні став не лише засобом для зв’язку, а й способом ідентифікації особи. Відомі випадки, коли шахраї зверталися до мобільних операторів, нібито для “відновлення” втраченої карти, видаючи себе за її власника. Це можна зробити, вказавши 2-3 контакти їхнього телефону. Зазвичай, вони поміщають свої контакти до списку телефонів, дзвонять жертві кілька разів поспіль, вибивають трубку, людина передзвонює, але вони вже не беруть. Таким чином, шахраї можуть довести оператору, що нібито мають зв’язок із тими, хто їм дзвонив. Змінивши банківську картку, шахраї можуть отримати доступ в інтернет-банкінг, збільшити кредитний ліміт, робити покупки або зняти всю готівку в банкоматі.
Щоб захистити себе від такого виду шахрайства, людині потрібно підписати контракт із мобільним оператором, тоді картка буде іменною, її не можна буде просто так замінити без надання паспорта.
4. Платежі в Інтернеті на незахищених сайтах
Шахраї, які володіють інформацією про передачу даних, можу легко привласнити незашифровану інформацію без зусиль і вкрасти дані людини. Щоб цього не відбувалося, варто шифрувати дані. Це можна зробити досить просто, потрібно лише знати, що сайт, який на початку має лише літери http, має застаріле шифрування і не захищає від злому, тому передавати інформацію, а тим більше оплачувати своєю банківською картою через такий сайт – небезпечно. Важливо просто відкривати безпечні сайти, щоб потім не переживати, звідки шахраї дізналися інформацію про картку та списали з неї гроші.
Найбезпечнішим сайтом буде той, який починається на https, це означає, що система захищена і сервера не зможуть зламати для крадіжки даних.
5. Фішинг: підробка веб-сторінок, електронні листи
Небезпечним та досить поширеним сьогодні є вид шахрайства, де злодії відправляють листа на електронну пошту підписуючись відомим брендом, яким користується жертва. Потрібно розуміти, що справжні бренди чи відомі компанії не надсилатимуть листи з посиланням, перейшовши на яке потрібно вказати персональні дані з картки. Насправді якщо лист викликає сумнів, краще взагалі не переходити за посиланням, а тим більше нікому не передавати код карти або її пароль.
Щоб не хвилюватися за лист та його внутрішнє наповнення, перед відкриттям можна навести курсор на лист і порівняти електронну пошту бренду, банку чи магазину з оригінальним. Порівняти можна ввівши в пошуковій системі адресу і переконатися, чи є вона оригінальною.
6. Копіювання даних з картки під час передачі її в руки
Такий варіант шахрайства може статися, якщо людина дає свою платіжну картку для оплати в ресторані або магазині особисто в руки офіціанту або продавцю. Шахрай може непомітно зчитати або скопіювати інформацію з карти, сфотографувати її номер та код CVV.
Найкраще, бути присутнім при оплаті, сьогодні більшість магазинів і ресторанів вже використовую персональні переносні термінали, якими можна оплачувати за столиком, коли офіціант підносить термінал до відвідувача.
7. Незахищені Wi-Fi мережі
Заходячи в кафе або місце, де є вільний доступ до інтернету, варто пам’ятати, що серед звичайних користувачів може бути хакер, який може зламати через мережу телефон і пробратися до персональних даних, інтернет-банкінгу та конфіденційної інформації. Такі мережі варто використовувати лише для відкриття звичайних сайтів, не для передачі конфіденційної інформації, не варто оплачувати покупки або здійснювати платежі через незахищені мережі.
Не варто підключати телефон до мережі, яка запитує персональну інформацію з карти, краще взагалі не підключати смартфон, якщо на ньому є інтернет-банкінг або інші програми, що мають персональні дані.
8. Комп’ютери у громадських місцях
У багатьох громадських місцях та бібліотеках часто встановлюють комп’ютери з вільним доступом до Інтернету. Такі комп’ютери можуть мати спеціальні програми для стеження дій користувачів та запам’ятовування інформації. Шахраї у свою чергу можуть скористатися такими комп’ютерами для крадіжки логіну та пароля в особисті облікові записи користувачів. Не варто вказувати паролі та логіни на таких комп’ютерах, краще використовувати його для прочитання потрібної інформації та не більше. Категорично заборонено використовувати такі гаджети для онлайн-платежів та входу до інтернет-банкінгу.
9. Скімінг для крадіжки даних
Скіммінг називають вид шахрайства, при якому використовують спеціальне обладнання для зчитування даних при крадіжці карт. Вони встановлюються в банкоматах та терміналах на клавіатурі або в місця, куди потрібно вставляти карту. Навіть не всі банківські працівники можуть відрізнити обладнання на терміналі від оригіналу, тому варто бути обережним.
Перед тим, як вставити картку в термінал, важливо переконатись, що він виглядає нормально, без потертостей, подряпин і обладнання, що випирає, найкраще використовувати термінали у відділеннях банку або ж у торгових центрах, де ведеться цілодобове відеоспостереження.
10. Несанкціоноване проведення мікроплатежів
Такий варіант не всі можуть назвати шахрайським, але все ж таки сьогодні можна знайти ресурси, які пропонують користувачам добровільно прив’язати банківську картку і щомісяця з неї списують кошти. У такий спосіб користуються фріланс платформи, онлайн-бібліотеки чи інші сервіси, вони пропонують платне користування непомітно, людина навіть не помічає, що погодилася на щомісячне списання грошей. Зазвичай списання відбувається коли закінчується пробний період безкоштовного користування, але тут також питання до банків, які дозволяють списувати кошти без будь-якої угоди користувача.
Важливо регулярно перевіряти всі транзакції, а також будь-які списання з картки, навіть якщо сума не перевищує 1 гривні – це можна вважати шахрайськими діями, тому завжди варто бути напоготові.
Як шахраї знімають гроші з банківської картки

Вище вже представлено кілька способів, як шахраї крадуть особисті дані чи гроші з картки. Найпоширенішими сьогодні є:
виманювання даних про картку (її номер, CVV-код та іншу. інформацію) представляючись працівником банку;
дзвонять шахраї, видаються працівниками банку та просять скачати додаток на телефон для нібито покращення роботи інтернет-банкінгу;
дзвонять до жертви та переконують скинути кошти на “рятувальний рахунок”, адже картою опанували злодії.
Способів крадіжки дуже багато, люди вірять у будь-які телефонні дзвінки, відправляють кошти і залишаються ні з чим.
Найпоширеніші схеми шахрайства у 2022 році
З кожним роком з’являється все більше різних способів, якими шахраї дурять людей, але залишаються ті, які працюватимуть завжди. Сьогодні поширеними схемами шахрайства залишаються:
телефонні афери;
фішинг;
шахрайство на сайтах оголошень.
Варто бути уважним завжди і не вестися на хитрощі обманщиків.
Куди звертатися у разі розкрадання коштів
Якщо така неприємна ситуація трапилася і гроші з карти вкрали, потрібно якнайшвидше:
заблокувати картку;
звернутись до банку та повідомити про крадіжку;
написати заяву до поліції;
прийти до банку з документами з поліції та написати заявку на опротестування транзакції.
Швидке реагування допоможе якнайшвидше відновити кошти.
Поради фахівців із захисту своєї картки
Шахраї по всьому світу також розвивають свої методи та технології для того, щоб чинити крадіжку непомітно і великими сумами. Щоб захистити свою карту, слід:
встановити додаток банку, щоб у будь-який момент у разі потреби можна було заблокувати картку самостійно, а не дзвонити на зайняту гарячу лінію банку;
встановити ліміт для зняття коштів на карті;
включити всі повідомлення про зняття або поповнення картки;
регулярно міняти ПІН-код картки на складний;
перевіряти сайти перед покупками.
Такі поради допоможуть уникнути крадіжки та захистити свою карту від шахрайських дій.
Висновки
Можна побачити, що шахраї сьогодні досить продвинуті, вони можуть не тільки “залізти” в телефон чи банківську картку, а й за згодою людини списати гроші з її рахунку. Важливо бути уважним, адже у світі цифрових технологій особиста інформація ставати спільною дедалі частіше, що призводить до крадіжок особистої інформації та грошей.