Фінансові компанії розвиваються дуже швидко, надають користувачам послуги, змагаючись у кого вигідніше пропозицію та залучаючи більше клієнтів. Наслідками стрімкого розвитку фінансового ринку стала велика кількість не тільки користувачів послуг, але й заборгованостей по ним. Якщо фінансовій компанії стає невигідно витрачати ресурси на боржників, він передає справу до рук послуг зі стягнення коштів із позичальників. Організації повинні просто надіслати повідомлення на телефон або електронну пошту з нагадуванням про сплату, деякі компанії порушують закон і починають дзвонити по 100 разів на день, загрожувати, тиснути психологічними трюками.
Якими законами регулюється діяльність колекторів
В Україні стягнути борг згідно із законом можна лише через судовий розгляд, але це нікому не вигідно, процес стягнення відбувається у двох варіантах:
Soft collection – етап, коли компанія повідомляє боржнику, що його справа переходить до рук іншої організації шляхом дзвінків, повідомлень та СМС;
Hard collection – цей етап має другу частину стягнення, якщо на клієнта не подіяли прості попередження. Компанія може приїхати додому, на роботу, до родичів та розпочати стягнення жорсткими заходами.
Люди можуть зіткнутися з проблемою психологічного тиску, постійних дзвінків та вимог із загрозами. У таких ситуаціях необхідно знати що робити, якщо дістали колектори і вирішувати питання спокійно. Раніше як таких законів для врегулювання дій колекторів не було, але сьогодні можна спиратися на Закон “Про захист прав та законних інтересів боржників при здійсненні колекторської діяльності”, який визначає спілкування між боржником та колекторською організацією. Крім цього закону, діяльність регулюється законами “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності” та “Про ліцензування певних видів господарської діяльності”.
Що колектори можуть робити за законом
Правомірність роботи організації, яка стягує борг, починається з моменту, коли позичальник підписує договір з кредитором. У ньому має бути зазначено умови, за яких боржника можуть передати в іншу компанію для стягнення та період у якому зазначено, скільки часу має пройти перед передачею боргу іншій організації. Перед підписанням договору необхідно уважно його прочитати, а краще проконсультуватися з юристом.
Телефонувати
Колектори мають право телефонувати, але не загрожувати, а спокійно пояснити ситуацію. Дзвінок по телефону не повинен мати:
тиску на людину;
психологічних прийомів;
загроз.
Колектор повинен пояснити, що борг людини було продано, назвати своє ім’я, організацію, а також контактні дані, щоб боржник точно знав, хто йому зателефонував і з якого питання.
Писати смс та листи на пошту
Якщо ж колектор не дзвонить по телефону, може написати повідомлення на телефон або відправити лист електронною поштою. Лист повинен мати роз’яснення, хто пише і чому. У листі не повинно бути загроз, це має бути акуратне послання для людини, яка припустилася прострочення і має її сплатити. Якщо ж лист написаний із погрозами і в різкій формі, це привід насторожиться і подумати про скаргу на колектора.
Приїжджати на роботу та додому
Колектор може приїхати додому або на роботу, але це не повинно лякати. За правилами колектор повинен дізнатися дозвіл у самого боржника, чи можна входити до будинку, а також:
надати документи, які доводять, що людина працює колектором і де підтверджується її особа;
оригінали документів колекторської компанії;
надати контакти організації, у якій працює.
Якщо документи будуть надані у вигляді копій, то навіть не варто їх розглядати, це вже не законно.
Як колектор повинен вести переговори
Колектори часто поводяться далеко не тому що повинні поводитися. Вони психологічно тиснуть на боржника та можуть почати загрожувати. Насправді через те, що всі звикли так уявляти колектора, не всі знають, як має бути насправді. Справжній колектор повинен:

не приховувати місця роботи та відразу вказати назву компанії та контактні дані;
не приховувати свою особу та надати оригінали документів;
говорити спокійно та без загроз;
не застосовувати психологічні методи;
бути відкритим, не приховувати інформацію та пояснювати боржнику те, що він хоче дізнатися;
не порушувати законодавство.
Можна побачити, що колектор – це звичайна людина, яка має попросити боржника повернути прострочення за кредитом.
Насправді люди самі не завжди адекватно реагують на організації зі стягнення боргів, тому треба розуміти, що краще ставиться з повагою до будь-якої професії. Так чи інакше, але боржник також порушує не лише кредитний договір, а й закон, адже відмовляється сплачувати позику.
У яких випадках можна подавати скаргу на колектора
З незаконних дій, які заборонено робити компанії стягнення борг, можна виділити:
анонімне звернення, якщо працівник компанії відмовляється називати ім’я, прізвище, вказувати назву організації, повідомляти себе будь-які дані, боржник має право тримати мовчання і ігнорувати;
дзвінки в належний час, у будній день не можна турбувати клієнта з 22:00 до 08:00, у вихідні з 20:00 до 09:00;
образи, впливу психологічними факторами, загрози для його життя та життя його близьким;
встановлення боржника на лічильник за довільним бажанням постійно збільшувати борг;
псування майна та речей клієнта;
оголошувати суму боргу третім особам без згоди клієнта;
заходити у житло клієнта без його згоди та проти його волі.
Найкращим варіантом буде звернутися до адвоката та вирішити питання максимально швидко.
Кому скаржитися, якщо колектор порушує закон
Колекторські організації мають право лише попереджати людину і нагадувати їй про борг, примусово стягнути борг мають право лише органи державної виконавчої служби, і навіть приватні виконавці. Сьогодні є кілька варіантів, кому нарікати, якщо колектори порушують закон.
Колекторська компанія
Насправді варто спочатку звернутися до колекторської організації, а саме до керівництва, адже вони можуть і не знати, що їхній працівник порушує законодавство. Звертатись потрібно особисто до керівників. Якщо ж вся контора працює не за законодавством або колектор не надав жодної інформації про свою фірму, то варто звернутися до інших уповноважених органів.
Національний банк України
У цьому випадку НБУ допоможе тим, хто не брав кредит, але їх непокоять колектори. Людина може звернутися за телефоном: 0 800 505 240, а також до контактного центру, написати заявку та оскаржити дії організації. Банк контролює дотримання законодавства, тому зможе врегулювати це питання швидко.
Правоохоронні органи
До правоохоронних органів варто звернутися, якщо до боржника ставляться з порушенням законодавства, тобто з загрозами, постійним тиском та неправомірними діями. В даному випадку органи будуть збирати всі дані, дізнаватися про причину такого ставлення і передавати справу до суду.
Суд
Якщо колекторська компанія належить до боржника і порушує закон, а також жодні дії з мирним вирішенням питання безпосередньо з колекторами або правоохоронними органами не мають результату, то справа доходить до суду. У судді боржник доводитиме причини неповернення коштів, а також причини того, чому він не міг сплатити і яким чином опинився в колекторській компанії. Зазвичай такі розгляди тривають довго.
Де взяти гроші на оплату боргу
Якщо прострочення по кредиту постійно зростає, а банк майже продав борг колекторам, варто подумати як вирішити фінансове питання швидко. У цій ситуації допоможе мікрокредит, його видають МФО за короткий час. Процедура оформлення проходить швидко, а заявку схвалять навіть тим, у кого не ідеальна кредитна історія або активні інші позики. Завдяки мікропозиці можна отримати кошти під 0% і оплатити прострочення кредиту швидко і запобігти спілкуванню з колекторами.
Підсумки
Історії про компанії, що стягують борг, не сподобаються нікому, кожній людині варто знати, як розмовляти з колекторами якщо ти не боржник, а також що робити, якщо телефонують колектори і загрожують. Якщо людині дзвонять колектори за чужим кредитом і вона не знає що робити, їй варто не переживати і не впадати в паніку, ці рекомендації допоможуть вирішити питання:
Перевірити джерела боргу. Важливо подивитися в гаманець, пошукати карти, які довгий час лежать без діла, вони можуть стати причиною боргів, можливо, за них списується плата за обслуговування. Якщо в минулому було оформлено позику, варто отримати папір про його повну оплату, якщо позик не було, варто прочитати розділ з рекомендаціями, що робити, якщо телефонують колектори по чужому боргу;
Не мати у користуванні непотрібних речей. У кожного будинку в засіках знайдеться стара сім-карта, банківські картки для виплат або отримання грошей, якщо ними ніхто не користується, їх варто закрити, важливо зробити це так, щоб банк надав офіційний договір про закриття карток;
Перевірити кредитну історію. Робити це важливо періодично, щоб бути спокійним і не прокинуться в один день з питанням, що робити, якщо телефонують колектори по чужому кредиту, зробити це можна як на офіційному сайті УБКІ безкоштовно, так і на сайті ПриватБанку за 50 гривень, подавши необхідні документи.
У будь-якому випадку необхідно спокійно ставитися до ситуації, не панікувати та знати, що не вирішених завдань не буває.